Ultrason

9 Nisan 2016

Ultrason tıpta tanı, tedavi ve doku yıkımı amacıyla kullanılmaktadır.

Fizyoterapinin klinik uygulamasında ultrason en sık kullanılan ajanlardan biridir.

Tedavi edici ultrason, vücut içerisinde ısıya bağlı veya ısıya bağlı olmayan fizyolojik etkiler doğurabilen, yüksek frekanslı akustik titreşimlerdir.

Başlıca yumuşak doku yaralanmalarının iyileşmesini hızlandırmak ve ağrıyı azaltmak gayesiyle birçok farklı yaralanmada tedavi amacıyla kullanılmaktadır.

Terapötik ultrason, 5 cm’ye kadar derindeki dokularda ısınma sağlayabilir.

• Ultrasonun termal etkisi
  • Bir ultrasonik dalga, yumuşak dokulardan geçerken tekrarlanan yüksek ve alçak basınç dalgaları uygulama bölgesindeki moleküllerin titreşmesine neden olur.
  • Moleküller bu etkileşim esnasında basıncın yüksek olduğu süreçte birbirlerine daha yakın olacak şekilde hareket ederken basıncın düşük olduğu süreçte birbirlerinden uzaklaşırlar.
  • Yüksek şiddetli ve sürekli karakterdeki ultrasonik dalgalar moleküler titreşime neden olurlar.
  • Oluşan bu yoğun moleküler titreşim, milyonlarca molekül arasındaki “mikro sürtünmelerin” artışına yol açar.
  • Dokudaki moleküller arasında oluşan bu mikro sürtünme, doku içinde sürtünmeden kaynaklanan ısı oluşumuna yol açar.
  • Bir molekülden diğer bir komşu moleküle transfer edilen bu ısı zamanla uygulama bölgesinin altında kalan tüm dokuda oluşacak bir ısı artışına yol açar.
  • Dokuda oluşan bu ısı artışı, başka bir deyişle termal etki hücre metabolizmasında artış sağlaması ile tedavi edici etkiler doğurur.

Ultrason tedavisinin endikasyonları

• Artrit
  • Osteoartrit
  • Omuz periartriti
  • Myofasiyal ağrılar
  • Yumuşak doku yaralanmaları
  • Kalsifiye bursit
  • Omuz bursiti
  • Omuz adhesiv kapsüliti
  • Karpal tünel sendromu
  • Subakromial bursit
  • Subdeltoid bursit
  • Kalsifiye omuz tendiniti
  • Burkulmalar
  • Dirsek epikondiliti
  • Herpes zoster
  • Perineal lezyonlar
  • Nöroma ve nörofibroma
  • Romatoid nodüller ve plantar fasiit
  • Basınç ülserleri
  • Venöz ülserler
  • Plantar siğil
  • Tenosinovit
  • Bisipital tendinit

Bunların dışında ultrason tedavisinin “trigger” noktalar, doğum sonrası perineal travma, hemiplejik ağrılı omuz ve donuk omuzda da kullanılabilir.

ultrason

Posted in Genel by fizyoterapist | Tags: , ,